رضا ترنیکی کارشناس ارشد جامعه شناسی

مطالب گوناگون آموزشی

این وبسایت با هدف درج مطالب گوناگون آموزشی راه اندازی شده است .بیشتر مطالب در حیطه آموزش وپرورش است .

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

                                                                                                   🔅خط شکسته بسته را چند ضلعی می نامند . مثلث یک چند ضلعی (سه ضلعی) است. اگر یکی از زوایای داخلی چند ضلعی بزرگتراز 180 درجه باشد،چند ضلعی را مقعر و در غیر این صورت چند ضلعی را محدب می نامند.

👌نکته 1 :
مجموع اندازه های زوایای هر n ضلعی برابر با درجه است.
برای مثال ، مجموع اندازه های زوایای یک هفت ضلعی برابر با درجه است.

👌نکته 2 :
تعداد قطرهای هر n ضلعی محدب برابر با

½ (n)(n-3)

است.

👌نکته 3 :
در چند ضلعیهای منتظم با تعداداضلاع زوج، اضلاع مقابل بر هم ، با هم موازیند.

👌نکته 4 :
در هر چند ضلعی منتظم با تعداد اضلاع فرد، عمودمنصف هر ضلع ، نیمساز زاویه مقابل به آن ضلع است. که این عمود منصف (یا نیمساز) محور تقارن آن چند ضلعی است.

🔅متوازی الاضلاع👇

چهار ضلعی است که هر دو ضلع آن موازی باشند. در متوازی الاضلاع، فاصله هر دو ضلع مقابل به هم را ارتفاع می نامند.

🔅ویژگیهای متوازی الاضلاع👇

الف) در هر متوازی الاضلاع، اضلاع مقابل با هم برابر هستند.

ب)درهر متوازی الاضلاع زاویه های مقابل برابرند و هر دو زاویه مجاور یک ضلع مکمل یکدیگرند. همچنین مجموع دو زاویه مجاور برابر 180 درجه است.

ج) در هر متوازی الاضلاع قطرها منصف یکدیگرند.

د) در هر متوازی الاضلاع نقطه تقاطع دو قطر مرکز تقارن آن شکل است.

ه‍) مساحت متوازی الاضلاع برابر با حاصلضرب قاعده در ارتفاع وارد بر آن است.

ز) در هر متوازی الاضلاع، نیمسازهای داخلی دو به دو بر هم عمودند.

🔅لوزی👇

لوزی متوازی الاضلاعی است که چهار ضلع آن با هم برابر باشند. بنابراین لوزی کلیه ویژگیهای متوازی الاضلاع را دارد.

🔅مساحت و محیط لوزی :👇
مساحت لوزی برابر نصف حاصلضرب اندازه های دو قطر است.

👌نکته 1 :
از هر لوزی یک دایره محاطی می گذرد.

کایت یا شبه لوزی ، چهار ضلعی محدبی است که دارای دو جفت اضلاع مجاور مساوی با دو اندازه مختلف باشد. در واقع کایت چهار ضلعی محدبی است که دارای دو قطر عمود بر هم باشد و فقط یکی از قطرها منصف قطر دیگر باشد. قطری که منصف قطر دیگر است، محور تقارن کایت و همچنین نیمساز دو زاویه مقابل است. مساحت کایت مانند مساحت لوزی محاسبه می شود.

🔅مستطیل👇


مستطیل متوازی الاضلاعی است که یک زاویه آن قائمه باشد. بنابراین مستطیل کلیه ویژگیهای متوازی الاضلاع را داراست. خطی که وسط دو ضلع مقابل را به هم وصل کند محور تقارن مستطیل است. بنابراین مستطیل دو محور تقارن دارد.

👌نکته 1 :
مساحت مستطیل برابر حاصلضرب طول در عرض آن است.

👌نکته 2 :
بر مستطیل یک دایره محیطی می گذرد.


🔅مربع👇

مربع مستطیلی است که چهار ضلع آن با هم مساوی باشد و یا می توان گفت ، مربع لوزی است که یک زاویه آن قائمه باشد. بنابراین مربع کلیه ویژگیهای متوازی الاضلاع، مستطیل و لوزی را دارد.

👌نکته 1 :
در هر مربع قطرها بر هم عمود و با هم برابر و هر کدام محور تقارن شکل هستند.

👌نکته 2 :
مربع چهار محور تقارن (به تعداد اضلاع) دارد. مربع یک چهار ضلعی منتظم است و کلید ویژگیهای چند ضلعی منتظم را داراست.
مساحت و محیط مربع : مساحت مربع برابر مجذوب یک ضلع است.

🔅ذوزنقه👇

هر چهار ضلعی که فقط دو ضلع آن با هم موازی باشند، ذوزنقه نامیده می شود. دو ضلع موازی را قاعده ها، و دو ضلع غیرموازی را ساقها می نامند. اگر دو ساق ذوزنقه با هم مساوی باشند ذوزنقه را متساوی الساقین می نامند، اگر یکی از ساقها بر دو قاعده عمود باشد ذوزنقه را قائم الزاویه می نامند.

👌نکته 1 :
در هر ذوزنقه دو زاویه مجاوز بر هر ساق مکمل یکدیگرند.

🔅نکته 2 :
در هر ذوزنقه متساوی الساقین دو قطر با هم و همچنین دو زاویه مجاور به هر قاعده با هم برابر هستند.
👌نکته 3 :
پاره خطی که دو سر آن وسط های دو ساق ذوزنقه باشد، موازی دو قاعده آن ذوزنقه و اندازه آن برابر نصف مجموع اندازه های دو قاعده ذوزنقه است.

🔅مساحت ذوزنقه :👇
مساحت ذوزنقه با نصف حاصلضرب مجموع دو قاعده درارتفاع آن برابر است.

🔅چهار ضلعی های محیطی👇
چهار ضلعی محیطی چهار ضلعی است که اضلاع آن بر یک دایره مماس باشند.


👌نکته 1 :
درهر چهار ضلعی محیطی مجموع دو ضلع مقابل با مجموع دو ضلع مقابل دیگر برابر است.

🔅چهارضلعی های محاطی👇
چهار ضلعی محاطی چهار ضلعی است که رأسهای آن بر یک دایره واقع باشد.


👌نکته 1 :
در هر چهار ضلعی محاطی مجموع دو زاویه مقابل 180 درجه است.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۵۴
رضا ترنیکی

با تقدیر و تشکر از تمامی همکاران ودوستان گرامی بابت تبریک پست جدید اینجانب به عنوان مسئول حراست آموزش وپرورش فاروج،امیدوارم بتوانم به عنوان مشاوری امین وصبور در احقاق کرامت انسانی همکاران قدمی هرچند کوچک بردارم . التماس دعا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۴۹
رضا ترنیکی

بسمه تعالی

 


 

 کلاس های چند پایه

 

 

 

 

 


آموزش و پرورش شهرستان فاروج

کارگروه کیفیت بخشی به کلاس های چند پایه

سال تحصیلی 95-94

 

 

مقدمه:

هر کودکی حقی برای آموزش و پرورش دارد کلاس های چند پایه و مدارس تک معلمی در مناطق دور دست ،دسترسی به این حق را ممکن کرده است این کلاس ها در همه جای دنیا وجود دارد البته با ید در نظر گرفت که عملکرد کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه متفاوت است . تدریس در کلاسهای چندپایه نیاز بسیاری از کشورهای مختلف دنیا را در جهت بهبود و توسعه فرایند یادگیری و محو بی سوادی  و دست یابی به آموزش و پرورش همگانی برآورده ساخته است.

اگر قصد ما دست یابی به آموزش برای همه (EFA) است ،چالش ما با کلاس های چندپایه و مدارس تک معلمی ،اجتناب پذیر خواهد بود زیرا به هر حال دانش آموزان در مناطق دور افتاده و کوچک باید به آموزش و پرورش با کیفیتی مورد قبول ،دسترسی داشته باشند بنابراین توجه به مدارس چند پایه و زیر پوشش قرار دادن کودکان واجب التعلیم  از اهداف و برنامه های آموزشی رکشورهای مختلف است.

کلاس چندپایه به موقعیتی گفته میشود که در آن معلم به بیش از یک پایه به طور همزمان یا جداگانه در یک جلسه تدریس میکندمنظور از کلاسهای چند پایه ،کلاسهایی است که درآنها دانش آموزانی که از نظر سن ،توانایی،مهارت و همچنین پایه تحصیلی متفاوت هستند همه در یک اتاق ،توسط یک معلم در تمام سال تحصیلی آموزش می بینند.

تدریس در کلاسهای چند پایه برای هیچ یک از کشورها پدیده ای تازه نیست تعداد زیادی از معلمان سراسر دنیا در کلاسهای چند پایه تدریس میکنند زیرا تدریس چند پایه در اکثر سیستم های آموزشی دنیا رواج دارد و شمار کلاسهای چند پایه در حال افزایش است (ماسن و استیمس ،1996)

محاسن کلاس های چند پایه :

1-آموزش در کلاس های چند پایه روش سودمندی برای آموزش بنیادی در مناطق کم جمعیت است .

2- آموزش در کلاسهای چند پایه سبب پیشرفت دانش آموزان در دروس ریاضی ،علوم و زبان میشود.

3- آموزش در کلاسهای چند پایه فرصتی را برای دانش آموزان فراهم میسازد تا با یکدیگر همکاری کنند و حزه تجربه ها و روابط اجتماعی آنان گسترده تر شود.

4-دانش آموزان در کلاسهای چند پایه می آموزند که چگونه یاد بگیرند و چگونه یاد بدهند.

5- فرصتی است برای اینکه دانش آموزان بزرگتر با درس دادن به دانش آموزان کوچکتر نقش معلم را ایفا کنند.

6- بهره گیری از یک معلم در چند سال متوالی  باعث عمیقتر شدن پیوند معلم و دانش آموزان و سازگارترشدن دانش آموزان میشود.

7- سطح بینش  و آگاهی دانش آموزان با افزایش سن آنان ،افزایش می یابد

8- کلاس های چند پایه ،کلاس زندگی هستند ،دانش آموزان از کوچک به بزرگ ،دختر و پسر ،سالم و حتی عقب مانده ذهنی ..... وجود دارد.احساس مسئولیت ،احترام به بزرگترها پررنگ تر است.دانش آموزان نقش برادر و خواهر بزرگ تر را ایفا میکنند.

9- زمینه مناسبی برای اجرای ارزش یابی پژوهشی محور فراهم میکند.

10- دانش آموزان از لحاظ عاطفی با ثبات ترند ،در گروه های سنی مختلف،بهتر یکدیگر را می شناسند و روابط حمایتی ایجاد میکنند .

مشکلات کلاس های چند پایه :

کمبود وقت جهت تدریس-تراکم درس و پایه ها-عدم تفاوت حجم کتابهای چندپایه و تک پایه بی تجربه بودن معلم های چند پایه عدم تنوع در محیط زندگی دانش آموزان بی انگیزه بودن معلمان چند پایه نداشتن فضای مناسب آموزشی عدم همکاری والدین کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی دوزبانه بودن دانش آموزان عدم تمایل معلمان برای تدریس کلاس های چند پایه و ....

شیوه های مدیریت کلاس های چند پایه :

مدیریت کلاس درس چند پایه به روش هایی  مربوط میشود که معلمان با کمک آنها رفتار دانش آموزان  را بهبود می بخشند  وراه را برای تسهیل  و تسریع یادگیری مطلوب دانش آموزان هموار میکنند . برای اداره کلاس های چند پایه ، روش ها و الگوهای مشخصی وجود ندارد چرا که هرمعلم با توجه به تعداد پایه ها  و دانش آموزان ش از شیوه های خاصی جهت اداره کلاس خود استفاده میکند در هر حال  روشهای زیر به معلم چند پایه کمک میکند تا فرآیند یاددهی یادگیری را بهبود بخشد:

** آماده نمودن و توجیه والدین :  آگاه نمودن والدین از شیوه ی کار خود و چگونگی همکاری و همیاری با اوست.برگزاری جلسات توجیهی ،بسیاری از تصورات غلط والدین راازبین برده و زمینه همکاری با مدرسه  و فرزندان آنها را فراهم میسازد.

**شناخت دانش آموزان :یجاد شور و شوق به یادگیری و امید به آینده در دانش آموزان ، کاهش اضطراب و تردید ،تقویت انگیزه تحصیل ،کسب اطلاعات مقدماتی از وضعیت عمومی دانش آموزان ،،برقراری ارتباط مناسب با دانش آموزان ،تهیه پوشه کار برای دانش آموزان ،کسب اطمینان از سلامت عمومی دانش آموزان، آشنایی با اختلالات یادگیری از سوی معلم ،و ....  از جمله عملکردهای معلم در برابر دانش آموزان است .

**ایجاد فضای اخلاقی در مدرسه و کلاس درس : ایجاد فضای اخلاقی مطلوب در مدرسه و کلاس درس بستگی به وجود روابط احترام آمیز متقابل بین معلم و شاگرد است . دانش آموزان با افکار ، انتظارات  و نگرش های متفاوتی وارد کلاس درس می شوند آنان معلم را انسانی متفاوت از خانواده  و ایل و تبار خود می دانند.وقتی شخصیت معلم را آمیزه ای از مهر وعطوفت ومنطق یافتند به وی اعتماد می کنند و به رهبری اش ایمان می آورند.و اینطوری عمیقا در رفتار او کنجکاو شده و با او همانند سازی میکنند در چنین شرایطی ، موضوعات درسی  را از او یاد گرفته و دیرتر فراموش میکنند  و از فرصت بهتری برای رشد و شکوفایی شخصیت خود برخوردار می شوند.

سازماندهی کلاس درس :

دانش آموزان علاقه مندند که در مکانی قرار بگیرند که به راحتی بتوانند فعالیت های خود را انجام دهند نزدیک معلم باشند و بدون مشکل ببینند صدای او را بشنوند تخته کللاس درس را به راحتی ببینند و ... فضای کلاس درس باید انعطاف پذیری لازم را داشته باشد به گونه ای که هر گاه نیازی به تغییر دوباره فضای کلاس باشد به آسانی قابل تغییر باشد . دانش آموزان در این کلاس ها احساس ترس نداشته باشند ، احساس حقارت نکنند ، به راحتی با یکدیگر تعامل مناسب داشته باشند . همکاری به جای رقابت و تنبیه هم جای خود را به تشویق و کمک بدهد . از نظافت و پاکیزگی ، برخورداری از نور مناسب ، هوای لطیف ، وسایل گرمایشی و سرمایشی در بهبود کیفیت تدریس و اداره کلاس درس موثرترند . استفاده درست از تخته ی کلاس ، روشی را که معلم برای انتخاب نوع فضای کلاس درس انتخاب می کند ، برنامه درسی ، فعالیت های دانش آموزان ، چگونگی آرایش و شیوه نشستن آنان و ... از جمله مواردی مورد توجه در سازمان دهی کلاس های چند پایه می باشد .

شیوه های سازماندهی کلاس درس چند پایه :

1.       با توجه به پایه ها و روش تدریس معلم ، فضای فیزیکی کلاس را به موردهای زیر مختص می شود

2.     پایه هایی که قرار است در آن جلسه به آن ها تدریس شود

3.    پایه هایی که پیش از تدریس معلم ، خودشان باید فعالیت خاصی را انجام دهند .

4.     نمایش کارهای دانش آموزان ( دست سازها و تولیداتدانش آموزان )

5.     نمایش حروف الفبا ، نقشه های ایران و جهان و کارهای مربوط به درس های دیگر که معلم با همکاری
دانش آموزان آنها را آماده می کند

6.     نحوه چیدمان میز و صندلی ها ، باید به گونه ای باشد که رفت و آمد دانش آموزان و معلم و انجام فعالیت های گروهی و انفرادی از سوی دانش آموزان با مشکل مواجه نشود . چیدمان غالبا به یکی از روش های زیر است

الف)  شیوه سنتی : دانش آموزان در ردیف های مستقیم و پشت سر هم قرار می گیرند

 ب) نعل اسبی : دانش آموزان به راحتی با همدیگر و با معلم تعامل رودرو دارند و انجام کارهای گروهی میسر است

ج ) دایره ای شکل : در شبکه دایره ای افراد ارتباط چهره به چهره با همدیگر دارند و به همین جهت فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط پیدا می کنند .

شیوه های آموزش در کلاس چند پایه :

1.       شیوه  آموزش محوری ( انفرادی ) : برای هر پایه درس معینی پیش بینی می گردد به طوری که حداکثر سه پایه با فاصله تعیین شده آموزش داده میشود . برای گروههای دیگر فرصت ها و فعالیت هایی که نیاز به نظارت مستقیم معلم کم قرار دارند منظور می شود

2.     شیوه آموزش تلفیقی : هدف اساسی از تلفیق آن است که تا حد امکان یادگیری دانش آموزان در ارتباط با یگدیگر قرار گیرد

الف ) تلفیق موضوعات درسی یک کتاب درسی پایه تحصیلی ( هرمی )

ب ) تلفیق موضوعات درسی دو کتاب درسی  در یک پایه  یا دو پایه تحصیلی ( موازی )

ج )  تلفیق موضوعات درسی در چند کتاب درسی در یک پایه یا چند پایه تحصیلی ( تلفیق چند پایه )

3-شیوه آموزشی مشارکتی :

با توجه به فرصت کم معلم در کلاس های چند پایه این شیوه فرصت مناسبی را برای معلم چند پایه ایجاد می کند تا با توجه به محتوای کتاب های درسی الگوی مناسبی را انتخاب نماید در این شیوه تمام پایه ها محور هستند و معلم نظارت مستقیم دارند .

4-شیوه آموزش مشارکتی :

برخی از دروس به صورت تلفیقی و برخی دیگر به صورت محوری و برخی نیز به صورت مشارکتی تدریس می شوند.

                                                                                          * با آرزوی موفقیت *

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۴۲
رضا ترنیکی